st Butiker
st Kategorier

Webbfynd.se » Råd om e-handel

Företaget
Ta reda på fakta om företaget. Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns, utsatta på webbplatsen? Annars bör du kanske leta efter ett annat företag.

Kundmottagning
Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundmottagning som är lätt att få kontakt med och lämnar tydlig information om det.

Fantastiska erbjudanden
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Det kan vara bluff.

Produkten
Läs den information som ges om själva produkten. Kan till exempel en elektronisk vara användas i Sverige? Om en garanti ges - gäller den i Sverige?

Totalpris
Är priset angivet inklusive porto-, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter? Slutsumman kan annars bli högre än vad du trodde.

Leveranstid
Hur lång är leveranstiden? Detta är extra viktigt om du behöver produkten till ett särskilt tillfälle.

Betalning
Lämna inte kortnumret för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Är företaget seriöst? Kontrollera namn och adress innan du använder ditt kontokort. Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag. Skulle du råka ut för att någon använder ditt kontonummer, ska du omedelbart kontakta din kortutgivare. Betalar du med kreditkort, kan du vid en eventuell reklamation välja att reklamera till företaget eller till kortutgivaren. Om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument, att hålla inne betalningen vid sen leverans.

Ångerrätt
Handlar du från utlandet, bör du kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du måste betala. Inom EU har du dock alltid minst sju arbetsdagars ångerrätt.

  Källa: Konsument Europa